Relevansi Antara Kafa’ah dalam Pernikahan dengan Tujuan Pendidikan Islam

  • Luluk Lailatul Mufarida Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah al Urwatul Wutsqo, Jombang
  • Qurrotul Ainiyah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah al Urwatul Wutsqo, Jombang
Keywords: Kafa’ah, Marriage, Islamic Education

Abstract

Kafa'ah (balance / equality) in choosing a mate aims to realize the goals of the family are sakinah, mawaddah and rahmah and blessed with children who are salih and salihah. The only reason hat is considered is religion, because parents are educators who will later be responsible for implementing family education towards the realization of the marriage goal. This research examines the concept of marriage kafa'ah and its relevance to the concept of Islamic education. This study uses a type of literature with an analytical descriptive approach that will be analyzed with content analysis. This study resulted in a conclusion that Kafa'ah religion (aqeedah,worship, morality) was the only kufu that became a consideration to realize the purpose of marriage. The relevance of kafa'ah in Islamic education is very important, because parents are the primary educators who should have strong Islamic religious competencies, the material comes from Allah, with the correct method and is supported by an Islamic environment, the educational goals will be easily realized, so that born children who are salih and salihah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi. (1992). Islam sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan. Semarang: Aditya Media.
al-Manzur, A. a.-F.-D. (2007). Lisan al-Arab. Beirut: Dar Lisan al-Arab.
Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.
Jawas, Y. b. (2011). Panduan Keluarga Sakinah. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi'i.
Latif, N. (2001). Ilmu Perkawinan: Problematika Seputar Keluarga dan Rumah Tangga. Bandung: Pustaka Hidayah.
Mujib, A., & Mudzakkir, J. (2017). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Mulyasa. (2009). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, K. (2005). Hukum Perkawinan I: Dilengkapi Perbandingan UU Negara Muslim Kontemporer. Yogyakarta: Akademia dan Tazaffa.
Ramayulis. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia.
Roqib, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta: LKIS Yogyakarta.
Rosyadi, K. (2004). Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sadullah, U. (2015). Ilmu Pedagogik. Bandung: Alfabeta.
Saebani, B. A. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Suharto, T. (2014). Filsafat Pedidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Suryadilaga, M. a. (2003). Membina Keluarga Mawaddah Warahmah dalam Bingkai Sunnah Nabi. Yogyakarta: PSW IAIN.
Syafaat, M. (2016). Kado untuk Istri. Pasuruan: Pondok Pesantren Sidogiri.
Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Taubah, M. (2015). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 116.
Umar, B. (2017). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: AMZAH.
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Published
2019-03-09
How to Cite
Mufarida, L. L., & Ainiyah, Q. (2019, March 9). Relevansi Antara Kafa’ah dalam Pernikahan dengan Tujuan Pendidikan Islam. Al-Idaroh : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 10-19. Retrieved from http://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/al-idaroh/article/view/39
Section
Articles