Pola Pembinaan dan Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam melalui Kepemimpinan Kepala Madrasah Yang Ideal

  • Mar'atul Azizah Prodi Manajemen Pendidikan Islam (MPI), STIT al - Urwatul Wutsqo Jombang
Keywords: developmen, institution, leadership, head master

Abstract

The leader quality in an organization determines whether or the organization reach the goal expected. There are two basic capacities as main points should be owned for a leader and as ideal requirement for the leader in the institution, they are  managerial skill dan technical skill. Whether the leader will be succeed or not in conducting their leadership, however, determined not only on their technical skill, but more on their managerial skill, in this case their skill in making people to work. Madrasa is one of educational institution which has  an importance existence in improving the nation’s intelligence, makes effort to improve the quality education out put which has been complained community by fostering and developing the Islamic educational institution. The form of fostering and developing  is private empowerment. The private madrasa is the growth of educational institution root in the environment of Ministry of religion, and it is the largest part of the madrasa in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir Faisal, Yusuf. 1995. Reorientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Gema Insani Press.
Arifin, Muzayyin. 1993. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Abdullah, Abd. Rahman. Aktualisasi Konsep Dasar Pendidikan Islam Rekonstruksi Pemikiran Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam. Yogya: UII Press
Barnadib, Imam. 1996. Dasar-Dasar Kepemimpinan.Yogya: Ghalia Indonesia
Dirawat Dkk. 1986. Pengantar Kepemimpinan Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional Cet III
Fajar, Malik A.1998. Visi Pembaharuan Islam. Jakarta: LP3NI
Hamalik, Oemar. 2002. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara
Indrafachrudi, Soekarto. 1994. Pengantar Bagaimana Memimpin Sekolah Yang Baik. JKT: Ghalia Indonesia
Imam, Barnadib, Sutari, 1982, Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis, Yogyakarta: FIP IKIP
Kartono, Kartini. 1986. Pemimpin Dan Kepemimpinan. Jakarta: Rajawali
______, 1992. Pengantar Ilmu Mendidik Teoritis. Bandung: Mandar Maju
Langgulung, Hasan. 1988. Azaz-Azaz Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna
Mas’ud, Abdurrahman dkk. 2001. Paradigma Pendidikan Islam. Yogya: Pustaka Pelajar Offset
Mulyasa.E. 2003. Kepala Sekolah Profesional Dalam Konteks Menyukseskan MBS Dan KBK. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Nawawi, Hadari. 1993. Kepemimpinan Menurut Islam. Yogyakarta: Gajah Mada. University Press
_____________. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung
Purwanto, Ngalim. 1984. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Mutiara
_____________ 1990. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya
P.Siagian, Sondang. 1982. Filsafat Administrasi. Jakarta: Gunung Agung
Surachmad, Winarno. 1977. Dasar-Dasar Dan Teknik Research. Jakarta: Tarsito
Subroto, Suryo. 1984. Dimensi-Dimensi Administrasi Pendidikan Di Sekolah. Jakarta: Bina Aksara
Syamsuddin, A. Ghozali. 1977. Administrasi Sekolah. Jakarta: Cahaya Budi
Sutisna, Oteng. 1987. Administrasi Pendidikan Dasar Teori Untuk Praktek Profesional. Bandung: Angkasa
Suprayogo, Imam. 2004. Pendidikan Berparadigma Al-Qur’an Cet I. Malang: Aditya Media Bekerja Sama Dengan UIN Malang Press
Thoha, Miftah. Kepemimpinan Dalam Manajemen Suatu Pendekatan Perilaku. Jakarta: Rajawali Press
Wasty, Soemanto dan Hendyat Soetopo. 1984. Kepemimpinan Dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bina aksara
Ya’qup, Hamzah. 1981. Publistik Islam Teknik Da’wah Leadership. Bandung: CV. Diponegoro
Published
2019-05-07
How to Cite
Azizah, M. (2019, May 7). Pola Pembinaan dan Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam melalui Kepemimpinan Kepala Madrasah Yang Ideal. Al-Idaroh : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 65-89. Retrieved from http://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/al-idaroh/article/view/53
Section
Articles