Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pendidikan Berbasis Karakter di Pesantren al Urwatul Wutsqo Jombang

  • Mashur Mashur Prodi Pendidikan Agama Islam (PAI), STIT al Urwatul Wutsqo Jombang
Keywords: leadership, kiai, character-based education

Abstract

Characters is pillars of nation building, moral decadence happened can be overcome by character-based education. The existence of pesantren which mission is preaching Islam has advantages as educational institutions which not only improves the quality of science, but develop and cultivate students' character, because education is based on and driven by the values ​​of Islam. Kiai is a scholar who has task to edify the pupils as the Prophet task, he is also as a central figure in pesantren, whether or not the pesantren develope, depends entirely on the leadership of kiai. The result of the study about the role of kiai the first, he is as initiators, framers, originator and designer patterns of development, curriculum author, being the type of leadership is rational Sufi, charismatic and paternalistic spiritual. Second, the pattern of development of character-based education model patterns of internal and exsteren development. Third, the method of character education by teaching methods (At Ta'lim), methods of habituation (At Ta'wiid), and Qudwah methods. Fourth, inhibiting and supporters Factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Elmubarok, Zaim, Membumikan Pendidikan Nilai Mengumpulkan yang Terserak, Menyambung yang Terputus dan Menyatukan yang Tercerai. Bandung: Alfabeta, 2009.
Megawangi, Ratna. 16 November 2007. Pendidikan Kharakter 3 M (Moral Knowing, Moral Feeling, dan Moral Action) (Online), (http//keyanagu.blogspot.com, diakses tanggal 22 Oktober 2016).
Arifin, Imron. Kepemimpinan Kyai Kasus Pondok Pesantren Tebuireng. Malang: Kalimasahada Press 1993.
Sukamto, Kepemimpinan Kiai dalam Pesantren. Jakarta : Pustaka LP3ES 1999.
A'la, Abd. Pembaruan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2006.
Basyarahil, Muhammad Thoriq. Sukses Menjadi Pemimpin Islami. Jakarta : Maghfirah Pustaka, 2005.
Nawawi, Hadari, Administrasi Pendidikan. Jakarta: Haji Masagung, 1988.
Kartini, Kartono, Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.
Nata, Abuddin, Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Grasindo, 2001.
Zain Abidin , El Thoyyib, Al Minhajiyah Al Islamiyah Wal 'Ulum Al Sulukiyyah Wa Al Tarbawiyah. Virginia USA: Al Ma'had Al 'Alami Lil Fikri Al Islam 1992.
Elmubarok, Zaim, Membumikan Pendidikan Nilai Mengumpulkan yang Terserak, Menyambung yang Terputus dan Menyatukan yang Tercerai. Bandung: Alfabeta, 2009.
Anwar, Moch. Kepemimpinan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Angkasa, 1941.
Kementrian Pendidikan Nasional. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum, 2010.
Syaodih Sukmadinata, Nana,. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Ali Abdul Halim, Mahmud. Al-Tarbiyah Al-Khuluqiyah. Medan Sayyidah Zainab: Daarut Tauzi' Wan Nasyri Al Islamiyah, 1995.
Dhofier, Zamakhsyari, Tradisi Pesantren Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai, Jakarta : LP3S, 1982.
Syarifuddin Farchan dan Hamdan, Titik Tengkar Pesantren: Resolusi Konflik Masyarakat Pesantren. Yogyakarta: Pilar Media, 2005.
Nasir, Ridlwan, Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Asmara, Husna, Pengantar Kepemimpinan Kependidikan. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1985.
Arifin, Imron, Penelitian Kualitatif dalam Ilmu-Ilmu Sosial dan Keagamaan. Malang: Kalimasahada Press, 1996.
Mustofa , A. , Akhlak Tasawuf. Bandung: Pustaka Setia, 1997.
Masyhud, Sulthon, dkk. Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka, 2009.
Thoha 'Abdus Salam Khudzair, As Sa'adah Al Qoswah Fi Falsafah Ibnu Maskawaih. Kairo: Al Azar, 1991.
Syahata, Hasan, Ta'limun Al Diin Al Islami Baina Al Nadhriyah Wa Al Tatbiith. Kairo: Maktabah Daarul 'Arabiyah Lil Kitab, 1996.
Yusak., Burhanuddin, Administrasi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia, 1998.
Published
2017-04-03
How to Cite
Mashur, M. (2017, April 3). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pendidikan Berbasis Karakter di Pesantren al Urwatul Wutsqo Jombang. Al-Idaroh : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 86-116. Retrieved from http://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/al-idaroh/article/view/9
Section
Articles