Konsep Pendidikan Birrul Walidain Perspektif Q.S Al-Luqman Ayat 13-14

Authors

  • Sri Nurhidayah Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Waharjani Waharjani Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Djamaluddin Perawironegoro Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i2.959

Abstract

This research is aimed at discussing the concept of education from the Birrul Walidain perspective Q.S. Al-Luqman, paragraphs 13–14. Birrul walidain is a praise to both parents. In the Qur'an, Allah has revealed many signs concerning Birrul Walidain. One of them is in Luqman's letter, verses 13 and 14. The purpose of this study is to convey or recall the struggle of parents in caring for and nurturing their children and considering the importance of instilling morality in their children as early as possible. This method of research uses library research, better known as librarian research. The results of this study can be used as examples for children in the present and future to always apply the contents of Al-Luqman verses 13–14.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, Nursafitri. “Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa pada Mata Kuliah Filsafat Pendidikan Melalui Model Pembelajaran Problem Based Instruction (Pbi).” Saintifik 2, no. 2 (2016): 158–63. https://doi.org/10.31605/saintifik.v2i2.162.

Arifin, Fitri Amalia Rizki, dan Ali Bowo Tjahjono. “Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Di Keluarga The Role Of Parents In The Child’s Moral Education In The Family.” Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (Kimu) 2, 2019, 456–64.

Azizah, Mar’atul, Moch Sya’roni Hasan, dan Jamaludin Jamaludin. “Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Pembagian Waris (Kajian QS. An Nisa’ Ayat 11 Dan 12).” Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman 12, no. 1 (29 Maret 2023): 146–63. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i1.866.

Bakker, Anton, dan Ahmad Charris Zubair. Metode Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius, 1990.

Balqis, Rizqiyah Ratu. “Model Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini Perspektif Qs. Luqman Ayat 12-19.” Auladuna?: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 1, no. 2 (2019): 42–62. https://doi.org/10.36835/au.v1i2.231.

Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Yogyakarta: Yayasan Penerbitan Fakultas Psikologi UGM Jogjakarta, 1987.

———. Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset, 2001.

Ira Suryani, Hasan Ma’tsum, Gumilang Wibowo, Ali Sabri, Rika Mahrisa. “Implementasi Akhlak terhadap Keluarga, Tetangga, dan Lingkungan” 1 (2021): 22–30.

Jaapar, Nur Zahidah, dan Raihanah Azahari. “MODEL KELUARGA BAHAGIA MENURUT ISLAM The Model of Wellbeing in Family Life from Islamic Perspective.” Journal of Fiqh 8, no. 8 (2011): 25–44.

Khalim, Ainul, dan M I Pd. “Pembentukan Akhlak Anak Menurut Al-Qur’an Surat Luqman Ayat 12-19,” t.t.

Khasanah, Ahlamatul. “Konsep Pendidikan Akhlak Dalam Berbakti Kepada Orang Tua Perspektif Al Qur’an Surat Luqman Ayat 14.” Jurnal Profesi Pendidikan dan Keguruan ALPHATEACH 2, no. 1 (2022): 1–11.

Khuluqi, H, dan M Mashudi. “Relevansi Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Al-Qur’an.” Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Studi … 8 (2020): 67–82.

Laili, Murtasyadatul, dan Moch Sya’roni Hasan. “Konsep Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Pribadi Kafah Menurut Ibnu Athaillah?: Analisis Kitab Al-Hikam.” Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman 11, no. 2 (1 Oktober 2022): 217–35. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v11i2.597.

Mizal, Basidin. “Pendidikan Dalam Keluarga.” Jurnal Ilmiah Peuradeun International Multidisciplinary Journal 2 (2014).

Moloeng, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.

Nufus, Fika Pijaki, Siti Maulida Agustina, Via Laila Lutfiah, dan Widya Yulianti. “Konsep Pendidikan Birrul Walidain Dalam Qs. Luqman (31): 14 Dan Qs. Al – Isra (17)?: 23-24.” Jurnal Ilmiah Didaktika 18, no. 1 (2018): 16. https://doi.org/10.22373/jid.v18i1.3082.

Nuruddaroini, Ahim Sulthan. “Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Surah Al-Fatihah:: Telaah Tafsir Tahlili.” KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin 8, no. 2 (12 Agustus 2018): 132–54. https://doi.org/10.36781/kaca.v8i2.3013.

Rifa’i, Ahmad. “Pendidikan Akhlak Dalam Keluarga (Tinjauan Normatif dalam Islam).” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 2 (2019): 235. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.138.

Rufaedah, Evi Aeni. “Peranan Pendidikan Agama Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak-Anak.” Al-Afkar?: Jurnal Keislaman & Peradaban 1, no. 2 (2016): 8–25. https://doi.org/10.28944/afkar.v1i2.6.

Sari, Juwita Puspita, Alimron, dan Sukirman. “Konsep Birrul Walidain Dan Implikasinya Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik (Telaah Surat Maryam Ayat 41-48 Menurut Tafsir Al-Misbah).” Jurnal PAI Raden Fatah 2, no. 1 (2020): 87–102. https://doi.org/10.19109/pairf.v1i1.3015.

Sholeh, Sholeh. “Pendidikan Akhlak dalam Lingkungan Keluarga Menurut Imam Ghazali.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 1, no. 1 (2017): 55–70. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).618.

Sofiya, S, dan D Rusmana. “Studi Tafsir Maudhu’i tentang Konsep dan Tata Cara Birrul Walidain.” Gunung Djati Conference Series 8 (2022): 357–72.

Zellatifanny, Cut Medika, dan Bambang Mudjiyanto. “Tipe Penelitian Deskripsi Dalam Metode Penelitian.” Diakom?: Jurnal Media dan Komunikasi 1, no. 2 (2018): 83–90.

Downloads

Published

2023-08-08

How to Cite

Nurhidayah, S. ., Waharjani, W., & Perawironegoro, D. . (2023). Konsep Pendidikan Birrul Walidain Perspektif Q.S Al-Luqman Ayat 13-14. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(2), 179-189. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i2.959

Issue

Section

Articles