Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif

Authors

  • R. Umi Baroroh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Fauziyah Nur Rahmawati UIN Sunan Kalijaga

Keywords:

Learning Methods, Receptive Skills.

Abstract

 There are four main components in learning Arabic language, as the basis .They are listening (istima), reading (qiroah), speaking (kalam), and writing skills (kitabah). Istima 'and qiroah skills are receptive skills. This research is aimed to find out how to choose suitable methods to be applied in Arabic learning in receptive skills. This research is library research (literature study) that relies on books or journals, and then the data was analyzed using the content analysis method. The findings of this study indicate that there are many methods in learning Arabic, including direct method, aAl-sam'iyah al-syafawiyah, qiroah, and teacher silent method. This research also discusses how to use a good method to make students do not find difficulties and boring in the learning and the aim learning is achieved. In selecting a method, the teacher should know how the students’ condition and development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdur Rahman, ‘Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembanganya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Diwan?: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2017

Abudin Nata, Filsafat Pendidikan Islam (Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997)

Acep Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Bandung, Remaja Rosdakarya, 2011)

Ahmad Fuad Efendy, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab (Malang: Misykat, 2012)

Bisri Musthofa dan Abdul Hamid, Metode Dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab (UIN Maliki Press, 2012)

Dahlia, Sri,Urgensi Metode Qiroah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di PTAI, Arabia, 2013

Farhatul Atiqoh,Teknik Maudhu Usbuiy Sebagai Alternatif Untuk Meningkatkan Penguasaan Keteramilan Reseptif Dan Produktif Bahasa Arab, Universitas Negeri Malang, 2018

Hasan Syaifullah, Teknik Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab (Cirebon: Nurjati Press, 2012)

Imam Makhruf, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab (Needs Press, 2009)

Jamhuri, Ketimpangan Komptenesi Santri Dalam Berbahasa Arab (Studi Analisis Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif Dan Produktif Di Pondok Pesantren AL-Baqiyatus Shalihat (UIN Sunan Kalijaga, 2018)

Makinuddin, Mohammad,Metode Pengajaran Bahasa,MIYAH?: Jurnal Studi Islam, 2017

Muljanto, Pedoman Pengajaran Bahasa Asing (Surabaya CV. Ilmu Surabaya, 1975)

Munir, Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab (Jakarta PT.Fajar Intrapratama Mandiri, 2017)

Nazri Syakur, Kognitivisme Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa(Yogyakarta PT.Pustaka Insan Madani, 2009)

Sari, Alvia Putri Prima,Tinjauan Terhadap Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Metode Qawaid& Terjemah, Metode Langsung, Metode Audiolingual dan Metode Gabungan, Tarbiyatuna, 2018

Suja’i, Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab (Semarang: Walisongo Press, 2008)

Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya (Jakarta, Bumi Aksara, 2010)

Suyono, Belajar Dan Pembelajaran (Bandung, Remaja Rosdakarya, 2911)

Syaiful Bahri, Strategi Belajar Mengajar (Jakarta: Rineka Cipta, 2010)

Syaiful Musthofa, Strategi Pembelajaran Inovatif (UIN Maliki Press, 2011)

Tarigan, Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa (BaNDUNG PT.Angkasa, 2008)

Wa Muna, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Yogyakarta: Teras, 2011)

Downloads

Published

2020-09-16

How to Cite

Baroroh, R. U. ., & Rahmawati, F. N. . (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179-196. Retrieved from https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/UrwatulWutsqo/article/view/181

Issue

Section

Articles