Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Pada Maharah Istima'

Authors

  • Naning Ma’rifatul Faiqoh Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • R. Umi Baroroh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

Abstract

Recently, many educational theories grow up based on the assumptions in some problems. This article explores humanistic learning theory and its implications for learning Arabic at maharah istima ', using library research, since the data and information were collected in the form of a continuous library with discussion, then the researcher analyzed the data using content analysis method. The results shows that the application of  maharah istima '  learning Arabic includes learning objectives, learning models, using media, culture and students’ background. Carl Rogers' humanistic theory emphasizes deep humanity, does not contain selfish, individualistic elements or authoritarian, they do not have to follow our opinion, so this theory focuses on the student center, that focused on the cognitive, affective and psychomotor aspects by giving students their rights, being humanized, recognized and accepted, from which students will be optimistic in voicing contents of their mind.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Rosda Karya. 2011

Ahmadi, A. dan W. S. Psikologi Belajar (3rd ed.). Jakarta: Rineka Cipta. 2013

Arthur S. Reber dan Emily S. Reber. Kamus Psikologi The Penguin Dictionary Of Psychology. yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2010.

Baharuddin, & Wahyudi, E. N. Teori Belajar dan Pembelajaran. yogyakarta: Ar-Ruzz Media. 2010.

Djamara, S. B. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. 1997

Fathurrohman, M., & Sulistyorini. Belajar dan Pembelajaran?: Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. yogyakarta: Teras. 2012.

Gintings, A. Esensi Praktid: Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Humaniora. 2010.

Hamid, A., & Baharuddin, U. Mengukur Kemampuan bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press. 2010.

Hamid, A., & Baharuddin, U. Pembelajaran bahasa Arab, pendekatan, metode, strategi, materi dan media. Malang: 2008.

Jumanta Hamdayana. Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara. 2016.

Mudlofir, A., & Rusydiyah, E. F. Desain Pembelajaran Inovatif dari Teori ke Praktik. Jakarta: Rajawali Perss. 2017.

Qodir, A. Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Pedagogik, 4(2354–7960). 2017.

Rosyid, M. F., & Baroroh, U. Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lisan, 5. 2019.

Schneider, K. J., Pierson, J. F., & Bugental, J. F. T. The Handbook Of Humanistic Psychology, Theory, Research adn Practice (K. J. Schneider, J. F. Pierson, & J. F. T. Bugental, eds.). Los Angeles: SAGE. 2015.

Siregar, E., & Nara, H. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia. 2010.

Solichin, M. M. Teori Belejar Humanistik dan Implikasinya dalam Pendidikan Agama Islam. Islamuna, 5, 12. 2018.

Sri Esti Wuryani Jiwandono. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo. 2004.

Syamsuddin Asyrofi. Model, Strategi dan Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (1st ed.). yogyakarta: Aura Pustaka. 2014.

Syarifuddin. Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Ta’dib. 2011.

Thobroni, M., & Mustofa, A. Belajar dan Pembelajaran pengembangan wacana dan praktik pembelajaran dalam pembangunan nasioal (2nd ed.; M. Sandra, ed.). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. 2013.

Downloads

Published

2020-09-17

How to Cite

Ma’rifatul Faiqoh, N., & Baroroh, R. U. (2020). Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Pada Maharah Istima’. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 213-228. Retrieved from https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/UrwatulWutsqo/article/view/183

Issue

Section

Articles