Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI)

Authors

  • Khumairoh An Nahdliyah Prodi Pendidikan Agama Islam, STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang

Keywords:

Learning of Islamic, Education, Leadership Principal

Abstract

The principal has his own main duties and functions. Without the principal, it is impossible for the school to run well. Therefore, in choosing school leaders it must be truly competent, wise and fair because every leader will be held accountable. Islam views that leadership must be held by someone capable and able to position themselves as obar of truth by setting a good example, because he is uswatun hasanah. The role of the principal is very important, a principal must be able to plan and implement work programs, as well as conduct periodic evaluations of the educational process. As Educators always hold evaluation meetings of all the teachers, As the Manager Principal's controls the students in the learning process through the picket teacher, As the Administrator Principal develops PAI learning through MGMP of religious teachers, As Supervisor The principal conducts supervision activities to improve teacher professionalism. As Leader the headmaster applies KTSP. As an innovator the principal implements three curricula, but the special subjects of PAI stand alone with an allocation of 2 JP / week. As The motivator principal's provides convenient facilities for students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Muhammad Abdul Qadir. Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Rineka cipta. 2008.
Balai Litbang Agama Jakarta. Pendidikan Agama Islam dalam persepektif Multikulturalisme, Jakarta: Sa’adah Cipta Mandiri. 2009.
Danim, Sudarwan. Visi baruManajemen Sekolah, Jakarta: Bumi aksara.2006.
Darmawan, Deni. Inovasi pendidikan pendekatan praktik teknologi multimedia dan pembelajaran online, Bandung: Remaja rosda karya, 2012.
Dharma, Surya. Standar Kompetensi Kepala Sekolah: TK, SD, SMP, SMA, SMK dan SLB. Jakarta: BP.Cipta Jaya, 2006.
Djatmiko, Purwo. Kamus Bahasa Indonesia Lengkap, Surabaya: Anugerah Surabaya. 2014.
E. Mulyasa, Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
Fattah, Nanang. Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah, cet.I., Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2004.
Hali, Maryam. Buku panduan penyelenggaraan dan pengelolaan TK, Surabaya: Pimpinan wilayah muslimat NU Jatim. 2004.
Hamalik, Oemar. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.2003.
Hasan Basri, Filsafat Pendidikan Islam. (Bandung: Pustaka setia. 2009), 56.
Kayo, Khatib Pahlawan. Kepemimpinan Islam dan dakwah, Jakarta: Amzah. 2005.
Kholis, Nur. Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah: teori, model dan aplikasinya. (Jakarta.Grasindo.2003.
Manan, Abdul dan Qulub, Syifaul. Pendidikan Agama Islam. Untuk Perguruan Tinggi Umum, Sidoarjo: Laros, 2010.
Mansyur. Metodologi Pendidikan Agama, Jakarta: CV. Forum. 1981.
Marno, Triyo Supriyanto. Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, Bandung: Refika Aditama. 2008.
Miarso, Yusufhadi. Menyemai Benih Tekhnologi Pendidikan, Jakarta: Kenacana, 2007
Mulyadi. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam mengembangkan budaya mutu, Malang: UIN Malilki Press. 2010.
Mulyasa. Manajemen Berbasis kompetensi, Bandung. PT Remaja rosda karya.2004.
Nata, Abuddin. Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, Jakarta : Kencana Penanda Media Group, 2009.
________. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana Prenada Media Group. 2010.
Nazarudin, Mgs. Manajemen Pembelajaran Implementasi Konsep, karakteristik dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah umum, Yogyakarta: Teras. 2007.
Patoni, Ahmad. Metode Pembelajaran Agama Islam, Yogyakarta: Gre Publishing, 2012.
Purwanto, Ngalim. Administrasi dan supervisi pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
Rahman, Nazarudin. Manajemen Pembelajaran ; Implementasi Konsep, Karakteristik dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum, Cet I, Yogyakarta, Pustaka Felicha, 2009.
Ramayulis. Ilmu pendidikan Islam, Jakarta: Kalam mulia. 2002.
________. Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia. 2010.
Sagala, Syaiful. Konsep dan Makna pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2005
SM, Ismail. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM, Semalang : Rasail
Media Group, 2008.
Sulistyorini, Muhammad Fathurrohman. Esensi Manajemen Pendidikan Islam Pengelolaan Lembaga untuk meningkatkan kualitas Pendidikan Islam, Yogyakarta: Teras, 2014.
Sulthon, Membangun Semangat Kerja Guru, Yogyakarta: LaksBang Pressindo. 2009..
Sumidjo, Wahjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan teoritik dan permasalahannya, Jakarta.Raja grafindo persada. 2002..
Tafsir, Ahmad. Metodologi pengajaran Agama Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya,
2002.
W.J.S. Poerwadarminto, Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1976.
Yamin, Martinis. Profesionalisme guru dan implementasi KTSP, Jakarta: Gaung persada press. 2008.
Zaini, Muhammad. Pengembangan Kurikulum : Konsep Implementasi Evaluasi dan Inovasi, Yogyakarta: Teras, 2009.

Published

2019-12-08

How to Cite

An Nahdliyah, K. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 127-145. Retrieved from https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/al-idaroh/article/view/79

Issue

Section

Articles