Interactive Multimedia-Based Learning Media in Tajwid Learning

Authors

  • Khoirotul Idawati Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang, Indonesia
  • Kholidatuzzuhriyah Kholidatuzzuhriyah Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang, Indonesia
  • Hanifuddin Hanifuddin Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v14i1.2238

Keywords:

Learning Media, Interactive Multimedia, Tajweed Learning

Abstract

This study aims to examine the implementation of interactive multimedia-based learning media in Tajwid learning at MTs At-Taufiq Sambongdukuh Jombang. The background of this study is based on the low ability of students to read the Qur'an according to the rules of tajwid, and the learning method is still monotonous. The study used a mixed methods approach, with data collection through observation, interviews, documentation, and pretests and posttests. The results of the study showed that the use of interactive multimedia in the form of tajwid learning videos with animation, pronunciation audio, and interactive exercises was able to increase student learning motivation, active participation, and learning outcomes. This is indicated by an increase in the average value from 64.3 to 83.7 and an N-Gain value of 0.43, which is included in the moderate category. Students also stated that this media helped them understand the material more easily. Thus, interactive multimedia learning media have proven effective in improving the quality of tajwid learning as a whole at MTs At-Taufiq

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliansyah, M. U., Mubarok, H., Maimunah, S., & Hamdiah, M. (2021). Pengaruh media pembelajaran berbasis audio visual terhadap minat belajar siswa di pesantren ainul hasan. Jurnal Syntax Fusion, 1(07), 612–617.

Annuri, H. A. (2020). Panduan Tahsin Tilawah Al-qur’an & Ilmu Tajwid. Pustaka Al-Kautsar.

Aripin, A. (2024). Tantangan pengembangan kurikulum pendidikan Islam dan strategi pengembangannya dalam menghadapi tuntutan kompetensi masa depan. Jurnal Al-Mufidz: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 121–142.

Azizah, M., Hasan, M. S., Budiyono, A., Sirojuddin, A., & Rofiq, A. (2024). Pelatihan Metode Pembelajaran Aktif, Inovatif dan Menyenangkan untuk Guru MI Bahrul Ulum Nataan Gedong Boyountung Lamongan. An Naf’ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 39–48.

Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. pearson.

Faishol, R., Sidon, B. A., Rochman, T., & Wajdi, M. B. N. (2023). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. MUMTAZ: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 145–156.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi pendidikan nasional, 2(1), 93–97.

Fitria, N., Munandar, D. S., & Arifudin, O. (2023). Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(03).

Hasan, M. S., Rozaq, A., & Saifullah, R. (2024). Peningkatan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Akidah Akhlak Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i2.1669

Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia interaktif untuk mengatasi problematika pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 8(1), 17–32.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Prenada media.

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160–174.

Loka, P., Ayunitha, M., Akbar, R., & Azis, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Pada Materi Akhlak Terpuji Kepada Diri Sendiri. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 455–461.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Thousand Oaks, CA: Sage.

Muharrani, M., & Murhayati, S. (2025). Optimalisasi Penggunaan Multimedia Sebagai Sumber dan Bahan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 22(01), 849–862.

Mulia, H. R. (2019). Pembelajaran berbasis multimedia: Upaya memahami keberagaman gaya belajar anak. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 144–154.

Sopiati, E., & Amin, M. (2025). Penerapan Metode Pembelajaran Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Huruf Hijaiyah Siswa Sekolah Dasar. Journal of Pedagogical and Teacher Professional Development, 1(2), 252–265.

Sugiyono, P. (2015). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 28(1), 12.

Tohet, M., & Alfaini, F. Z. (2023). Pembelajaran Hybrid: Integrasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Dengan Konvensional Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Tajwid. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(2), 509–521.

Downloads

Published

2025-06-21

How to Cite

Idawati, K. ., Kholidatuzzuhriyah, K., & Hanifuddin, H. (2025). Interactive Multimedia-Based Learning Media in Tajwid Learning. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 14(1), 312–323. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v14i1.2238