Afirmasi Positif Dalam Meningkatkan Self Efficacy Di MA al-Qur’an La Raiba Hanifida Bandung Diwek Jombang

Authors

  • Zuha el Widad Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang
  • Khoirotul Idawati Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i1.859

Abstract

Acceleration in the world of education is needed to keep pace with the unstoppable acceleration of world development, not a few people call for success starting from belief, but they are surprised by the success of others and tend to be unsure of themselves/not sure they can. Therefore, it is necessary to have self-confidence in success (self-efficacy) which is raised through positive affirmations. This study uses a qualitative approach with a case study type of research. Data collection techniques using observation, interviews, and communication studies. The application of positive affirmations at Madrasah Aliyah al-Qur'an La Raiba Hanifida consists of 3 categories, namely the slogan and jargon “Future Leaders, Creators of Civilization”, positive affirmations in the form of spiritual activities and reading 3 Greetings of Commitment. Obstacles that arise come from internal (belief system rejection)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Farabi, Mohammad. “Diktat Psikologi Agama,” 2019.

Amin, Saidul. “Eksistensi Kajian Tauhid Dalam Keilmuan Ushuluddin.” Majalah Ilmu Pengetahuan dan Pemikiran Keagamaan Tajdid 22, no. 1 (July 4, 2019): 71–83. https://doi.org/10.15548/tajdid.v22i1.282.

Aminulloh, Yusron. Pensiun Bermartabat Tidak Ada Kata Pensiun Bagi Pejuang Hidup. Jakarta: Gramedia, 2013.

Arroisi, Jarman. “Bahagia Dalam Perspektif Al-Ghazali.” Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam 17, no. 1 (2019): 85–99.

Bakri, Maskuri, and Rofiatul Hosna. “Kompetensi Kepala Sekolah Sebagi Leader Dalam Meningkatkan Pendidikan Mutu Pendidikan Agama Islam; Studi Di Sekolah Dasar Al-Ma’arif 02 Singosari Malang,” 2020.

Bandura, Albert. “Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change.” Psychological Review 84 (1977): 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191.

Che, Agoes Noer. Menyingkap Rahasia Asah Otak Ala Orang Yahudi: Tips Ampuh Melejitkan Dan Menajamkan Daya Ingat. DIVA PRESS, n.d.

Departemen Agama RI. Al-Quran Dan Terjemahan. Jakarta: CV as-Syifa, 2020.

DePorter, Bobbi, Mike Hernacki, and Alwiyah Abdurrahman. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman Dan Menyenangkan. Penerbit Kaifa, 1999.

Djaelani, Aunu Rofiq. “Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif.” Majalah Ilmiah Pawiyatan 20, no. 1 (2013): 82–92.

Dryden, Gordon, and Jeannette Vos. Revolusi Cara Belajar (the Learning Revolution): Belajar Akan Efektif Kalau Anda Dalam Keadaan “Fun”. Bandung: Kaifa, 2002.

Gunawan, Adi W. Secret Of Mindset. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2007.

Hakim, Lukman. “Penguatan Efikasi Diri Pada Pribadi Introvert.” Jurnal Konseling Pendidikan Islam 2, no. 1 (2021): 203–16.

Harefa, Andrias. Membangkitkan Energi Penggerak Sumber Daya Manusia. Jakarta: Gramedia, 2003.

Idawati, Khoirotul. “Pengembangan Teknik Menghafal Al-Qur’an Model File Komputer.” Disertasi--IAIN Sunan Ampel Surabaya, 2011.

Jogiyanto Hartono, M. Metoda Pengumpulan Dan Teknik Analisis Data. Penerbit Andi, 2018.

Kibtiyah, Asriyana. “Model Struktural Efikasi Diri Akademik Siswa SMP Negeri Di Kota Malang.” Universitas Negeri Malang, 2016.

———. “Model Struktural Efikasi Diri Akademik Siswa SMP Negeri Di Kota Malang.” Universitas Negeri Malang, 2016.

Kk, Indra Frana Jaya, Irfannuddin Irfannuddin, and Budi Santoso. “Pengaruh Teknik Afirmasi Terhadap Tingkat Stress Kerja Perawat Covid-19.” Jurnal Media Kesehatan 13, no. 2 (December 30, 2020): 67–72. https://doi.org/10.33088/jmk.v13i2.544.

Mahananingtyas, Elsinora. “Metode Quantum Learning Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar.” Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan 4, no. 1 (2016): 17–25. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol4issue1page17-25.

Mahmudi, Moh Hadi, and Suroso Suroso. “Efikasi Diri, Dukungan Sosial Dan Penyesuaian Diri Dalam Belajar.” Persona: Jurnal Psikologi Indonesia 3, no. 02 (2014).

“Membangun Karakter Generasi ‘MUDA.’” Accessed March 15, 2023. https://kemenag.go.id/read/membangun-karakter-generasi-muda-ze8kj.

Rahardjo, Mudjia. “Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya,” 2017.

Rosyidin, Prety. Super TPA OTO BAPPENAS. Tangga Pustaka, 2016.

Rustika, I. Made. “Efikasi Diri: Tinjauan Teori Albert Bandura.” Buletin Psikologi 20, no. 1–2 (2012): 18–25.

“Sulaiman-Islam_Bubuhan_Kumai_Bab4.Pdf.” Accessed March 15, 2023. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/1273/11/Sulaiman-Islam_Bubuhan_Kumai_Bab4.pdf.

Supriadi, Hamdi. “Peranan Pendidikan Dalam Pengembangan Diri Terhadap Tantangan Era Globalisasi.” Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang 3, no. 2 (2016): 92–119.

Syarifah, Syarifah. “Konsep Kecerdasan Majemuk Howard Gardner.” Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan 2, no. 2 (2019): 176–97.

Yusuf, Ah, Ira Suarilah, and Pandu Rahmat. “Relaksasi Afirmasi Meningkatkan Self Efficacy Pasien Kanker Nasofaring.” Bimbingan Mereduksi Kecemasan Akademik Peserta Didik Melalui Teknik Self Affirmation (Penelitian Pra-Eksperimen Terhadap Peserta Didik Kelas X SMA Lab-School UPI Bandung Tahun Ajaran 2011/2012) 1, no. 1 (2013): 243.

Downloads

Published

2023-03-15

How to Cite

el Widad, Z., & Idawati, K. . (2023). Afirmasi Positif Dalam Meningkatkan Self Efficacy Di MA al-Qur’an La Raiba Hanifida Bandung Diwek Jombang. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(1), 93-111. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i1.859

Issue

Section

Articles