Strategi Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Budaya Bersih Di MA Ar-Rahman Sumoyono Diwek Jombang

Authors

  • Binti Masrufa STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang
  • Windi Qomaria STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/attadbir.v1i1.1189

Abstract

This study aims to describe the strategies of the headmaster of madrasas in improving clean culture and what the supporting and inhibiting factors are in improving clean culture at MA Ar-Rahman Sumoyono, Diwek, and Jombang This research method is qualitative field research. This study uses a qualitative descriptive research design. Data collection techniques include structured interviews, participatory observation, and documentation. Then the data wettability test was carried out by extending observations, triangulation, and peer discussions. Followed by data analysis, namely data reduction, data display, and conclusion drawing or verification. The results showed that increasing the culture of cleanliness by implementing the Clean Saturday program has gone quite well by observing the active participation of madrasa residents, providing motivation to build awareness in maintaining cleanliness, and being supported by adequate cleaning tools. The inhibiting factors in this program are the different levels of student understanding of directions and student awareness in caring for cleaning tools, which are still lacking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. http://r2kn.litbang.kemkes.go.id:8080/handle/123456789/62880

Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Fitriani, I., & Saumi, A. (2018). Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Program IMTAQ Dalam Membentuk Kepribadian Siswa. El Midad, 10(2), 75–97.

Harun, Z., & Masrufa, B. (2023). Peran Kepala Madrasah Sebagai Manajer Dalam Peningkatan Kinerja Tenaga Administrasi Di MA Miftahul Ulum Cermenan Ngoro Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i1.968

Hendrizal, H. (2019). Menciptakan Lingkungan Sekolah Yang Efektif. Jurnal Cerdas Proklamator, 7(2), 168–178.

Heriani, I., Hamid, A., Megasari, I. D., & Munajah, M. (2020). Konsep Kesehatan Lingkungan Dalam Hukum Kesehatan Dan Perspektif Hukum Islam. Prosiding Penelitian Dosen UNISKA MAB, 0, Article 0. https://doi.org/10.31602/ppdu.v0i0.3750

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua?: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67

Julianti, R., Nasirun, M., & Wembrayarli, W. (2018). Pelaksanaan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) di lingkungan sekolah. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 76–82.

Manasikana, A., & Anggraeni, C. W. (2018). Pendidikan Karakter dan Mutu Pendidikan Indonesia. http://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/10206

Ma’ruf, M. W., & Syaifin, R. A. (2021). Strategi Pengembangan Profesi Guru dalam Mewujudkan Suasana Pembelajaran yang Efektif. Al-Musannif, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v3i1.54

Mbindi, M. A., Nur, N. H., & Syamsul, M. (2021). Tingkat Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Tentang Kesehatan Lingkungan Sekolah di SD Jaya Negara Makassar. Jurnal Promotif Preventif, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.47650/jpp.v4i1.247

Moeloeng, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Noor, T. R., Fanan, M. A., Maesyaroh, A., & Oktarini, D. (2020). Strategi Pembentukan Budaya Bersih Di Mtsn I Kota Surabaya. ICO EDUSHA, 1(1), 25–39.

Pertiwi, A. F. Z. H., & Darim, A. (2022). Manajemen Pendidikan Islam Dalam Membentuk Kedisiplinan Peserta Didik. THE JOER: Journal Of Education Research, 2(1), Article 1.

Qusyaeri, A., & Rozikin, H. K. (2022). Strategi Kepala Madrasah Dalam Pembentukan Budaya Religius di MA Ma’arif 1 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(2), 163–172. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i2.574

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Syamsuri, & Anugerah, I. N. (2020). Pengaruh Kebersihan Kelas Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. Cendekia Sambas, 1(1), Article 1. https://cendekia.manicsambas.sch.id/index.php/cendekia/article/view/8

Tang, S., Sapitri, N., Shofiyah, S., Suganda, F. F., Samuel, Y. S., & Edmund, E. (2021). Pengaruh Perkembangan dan Peningkatan Gerakan Indonesia Sehat Bagi Lingkungan Sekolah. National Conference for Community Service Project (NaCosPro), 3(1), 66–72.

Waskitoningtyas, R. S., Permatasari, B. I., & Prasetya, K. H. (2018). Penyuluhan Kebersihan Diri Melalui Program Cuci Tangan Sebagai Bentuk Kesadaran Siswa Pada Sd N 014 Balikpapan Barat. Jurnal Terapan Abdimas, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.25273/jta.v3i1.2167

Downloads

Published

2023-07-25

How to Cite

Masrufa, B. ., & Qomaria, W. . (2023). Strategi Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Budaya Bersih Di MA Ar-Rahman Sumoyono Diwek Jombang. At Tadbir: Islamic Education Management Journal, 1(1), 18-31. https://doi.org/10.54437/attadbir.v1i1.1189

Issue

Section

Articles