Kompetensi Manajerial Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Kinerja Guru di MTs Miftahul Ulum Cermenan Ngoro Jombang
DOI:
https://doi.org/10.54437/attadbir.v1i2.1309Keywords:
Managerial Competence of Madrasah Heads, Teacher PerformanceAbstract
This research aims to analyze the managerial competence of madrasah heads in the context of improving teacher performance. Madrasah heads have a very important role in supporting and motivating teachers to achieve better educational outcomes. In addition, an effective madrasa head must have good communication skills, wise decision-making abilities, and be able to create a positive work environment. Managerial competency also includes the ability to motivate and develop teacher staff, as well as manage resources efficiently. Good teacher performance is a key factor in achieving the goals of quality madrasa education. The research objective is first to describe the managerial competence of madrasah heads in improving teacher performance at MTs Miftahul Ulum Cermenan. Second, teacher performance at MTs Miftahul Ulum Cermenan. This research method is qualitative with data collection techniques using interviews, observation and documentation. The results of this research indicate that the managerial competence of madrasah heads involves various aspects, including the ability to plan, organize, implement and control. The performance of teachers at MTs Miftahul Ulum Cermenan has good performance. Teachers are able to create learning tools, manage the learning process effectively by utilizing media and school facilities, and carry out assessments. The managerial competence of madrasah heads has been able to improve teacher performance because they have implemented madrasah indicators which refer to madrasah input, process, output and outcomes.
Downloads
References
Ardiana, T. E. (2017). Pengaruh motivasi kerja guru terhadap kinerja guru akuntansi SMK di Kota Madiun. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 17(02).
Azizaturrosyidah, U., Amali, M. F., & Ahsan, M. (2023). Penerapan Manajemen Guru Berbasis Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 431–446.
Darsana, I. M., & Sukaarnawa, I. G. M. (2023). Manajemen sumber daya manusia. Mafy Media Literasi Indonesia.
Hamid, A., Al Hafiz, M. P. I., Salamun, M. P. I., Windayanti, W., & Masrur, M. (2023). Kepemimpinan Pendidikan Dan Perilaku Organisasi Kependidikan. Penerbit Adab.
Hapudin, H. M. S., Praja, I. A. A., & ST, M. (2023). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Penerbit Andi.
Hayati, R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Guru melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Melaksanakan Penilaian Hasil Belajar Siswa di SD Negeri 24 Sungai Cubadak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 20702–20708.
Indonesia, R. (2005). Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang guru dan dosen. Sekretariat Negara, 60–61.
Iswahyudi, M. S., Tahir, R., Samsuddin, H., Hadiyat, Y., Herman, H., Hamdani, D., & Ramadoan, S. (2023). STRATEGI PERENCANAAN SUMBER DAYA MANUSIA: Mengelola dan menetapkan SDM yang Berkualitas. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Mayasari, N., Arifin, M. M., Purnomo, D., Suyitno, M., Hikmah, N., Lestari, M. Z., Rachman, R. S., Ependi, N. H., Loilatu, S. H., & Rispatiningsih, D. M. (2022). Perencanaan Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka.
Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi.
Mourizka, N., Nasution, I., & Marpaung, S. F. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMP IT Al Hijrah Deli Serdang. Jurnal Islami: Manajemen Pendidikan Islam & Humaniora, 1(4).
Muktamar, A., Iswahyudi, M. S., Salong, A., Wote, A. Y. V., Rahmatiyah, R., Riyadi, S., Kusumawati, M., Rohaeti, L., & Leuwol, F. S. (2023). MANAJEMEN PENDIDIKAN: Konsep, Tantangan, dan Strategi di Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Munthe, I. H. N., & Aslami, N. (2023). Peran Kepemimpinan dalam Manajemen Perubahan Organisasi. JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 3(2), 2394–2403.
Sandi, A., & Ahiri, J. (2023). KINERJA GURU EKONOMI DALAM PROSES PEMBELAJARAN KELAS XI IPS DI MA BAHRUL MUBARAK TORONIPA. Jurnal Online Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(2), 237–250.
Solechan, S., Afif, Z. N., Sunardi, S., & Masrufa, B. (2023). Pelatihan dan pendampingan tentang strategi Kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi Guru bidang profesional Di SMA Primaganda Jombang. An Naf’ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 135–146.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Syahrani, S. (2019). Manajemen Pendidikan Dengan Literatur Qur’an. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 10(2), 191–203.
Syakroni, M. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. PT Arr Rad Pratama.
Tahir, R., Yendri, O., Iswahyudi, M. S., Waty, E., Yudhanegara, F., Sigamura, R. K., Akhmad, A., Haryadi, D., Hindarwati, E. N., & Elshifa, A. (2023). MANAJEMEN: Konsep, Prinsip, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Taridala, S., & Anwar, R. (2023). TRANSFORMASI EDUKASI: Mengoptimalisasi Kinerja Guru dan Kualitas Layanan Melalui Program Merdeka Belajar. Feniks Muda Sejahtera.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Beny Sintasari , Baiq Khaerani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.