Membangun Karakter Kepemimpinan Melalui Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS)
DOI:
https://doi.org/10.54437/attadbir.v2i1.1564Keywords:
Leadership Character, OSISAbstract
This research examines the strategies and practices used in building leadership character through the Intra-School Student Organization (OSIS) at Al Malikus Sholeh Sumobito Vocational School, Jombang. This research uses qualitative methods with in-depth interviews and participant observation as data collection techniques. Research findings show that OSIS is an effective means for developing leadership skills, responsibility, teamwork, and moral values ??in students. This research provides good insight for schools and educators to design programs that focus on developing leadership character through OSIS activities.
Downloads
References
Anwar, S., & Pd, S. P. I. (2015). Management of Student Development. Indragiri TM.
Dakhi, A. S. (2020). Kiat Sukses Meningkatkan Disiplin Siswa. Deepublish.
Fithriasari, L. N., & Ashari, M. Y. (2023). Peran Perencanaan Dalam Pembangunan Lembaga Pendidikan Islam Modern. At Tadbir: Islamic Education Management Journal, 1(2), 84–97.
Harapan, E., Pd, M., Ahmad, S., & MM, D. (2022). Komunikasi antarpribadi: Perilaku insani dalam organisasi pendidikan. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Lickona, T. (2022). Mendidik untuk membentuk karakter. Bumi Aksara.
Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.
Saputra, A. M. A., Tawil, M. R., Hartutik, H., Nazmi, R., La Abute, E., Husnita, L., Nurbayani, N., Sarbaitinil, S., & Haluti, F. (2023). Pendidikan Karakter Di Era Milenial: Membangun Generasai Unggul Dengan Nilai-Nilai Positif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Solechan, S., & Abdullah, A. (2022). Manajemen Kesiswaan Dalam Peningkatan Kedisiplinan Siswa Di SMA Primaganda Jombang. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 11 (2).
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Sunardi, S., & Munfarida, I. (2024). PESANTREN BERBASIS QUR’ANY: Penguatan Pendidikan Karakter dalam Menghadapi Arus Global. At Tadbir: Islamic Education Management Journal, 2(1), 13–26.
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan pendekatan PAILKEM: pembelajaran aktif, inovatif, lingkungan, kreatif, efektif, menarik. Bumi Aksara.
Wahyunianto, S. (2019). Impelentasi Pembiasaan Diri Dan Pendidikan Karakter:(Sebagai Pengantar). Deepublish.
Wijaya, A., Purnomolastu, N., & Tjahjoanggoro, A. J. (2015). Kepemimpinan berkarakter: Untuk para pemimpin dan calon pemimpin masa depan Indonesia. Firstbox Media.
Ya’cub, M., & Robiati, W. A. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Ajaran Mahabah Perspektif Robi’ah Al-Adawiyah. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 12(2), 447–459.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mujahidin Mujahidin, Muhamad Rizky Malusu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.