Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kiai Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar dan Pemahaman Ilmu Nahwu Santri

Authors

  • Muhammad Prayogi Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum Jombang
  • M. Yahya Ashari Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/attadbir.v2i2.1761

Abstract

Kiai leadership is the center of change and control for the learning conditions in the boarding school. Good leadership from a good leadership of a kiai is able to realize a good quality of education for students. The purpose of this study is to detect how the influence of the kiai's leadership style on the increase in learning motivation and understanding of kiai's leadership style on increasing the motivation to learn and understanding of nahwu knowledge of santri. This research is expected to be able to provide input for the management of the boarding school in order to can develop ways of leading that have an impact on improving the quality of education. quality of education.  This type of research is quantitative, using observation and questionnaire data collection methods. questionnaire. The results of the study stated that the kiai's leadership style led to students by fostering discipline, providing motivation and giving awards it leads to the type of democratic leadership style. It leads to the type of democratic leadership style. Furthermore, it was found that the kiai's leadership style had an effect on the students' learning motivation by 0.424 with a positive sign. While the effect on students' understanding of nahwu is 0.813 with a positive sign. This means that the influence of the kiai's leadership style on these two variables can have an impact towards improvement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burhan Bungin. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitaif: Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya (11 ed.). Kencana.

Efendi, M., & Norhabibi. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Santri di Pondok Pesantren Darul Ilmi. Vidya Karya, 36(2), 92. https://doi.org/10.20527/jvk.v36i2.10295

Elmirawati, Daharnis, & Syahniar. (2013). Hubungan Antara Aspirasi Siswa Dan Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 107–113.

Hafidh, Z. (2017). Peran Kepemimpinan Kiai Dalam Peningkatan Kualitas Pondok Pesantren Di Kabupaten Ciamis. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(2), 114–120. https://doi.org/10.17509/jap.v24i2.8299

Hasan, M. S., Azizah, M., Sintasari, B., & Solechan, S. (2023). Program Pengabdian, Service Learning Ala Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang dalam Pembentukan Sikap Moderat Santri. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 7(1), 244–253. https://doi.org/10.36835/ancoms.v7i1.489

Kasmawati. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Guru Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di Smp Negeri 5 Enrekang. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 181–190. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4262

M, F. A. (2012). Pola Kepemimpinan Kyai Dalam Pendidikan Pesantren ( Penelitian di Pondok Pesantren As- syi ’ ar Leles ). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 06(01), 20–30.

Mawaddah, S. L. (2022). Problematika Pembelajaran Nahwu Menggunakan Metode Klasik Arab Pegon di Era Modern. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 102–119. https://doi.org/10.18196/mht.v4i2.12976

Puspa, S. D., Riyono, J., & Puspitasari, F. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia?: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 302–320. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.533

Rahayu, S. I. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemahaman Konsep Dasar Akuntansi. Jurnal Pajak, Akuntansi, Sistem Informasi, dan Auditing (PAKSI), 1(1), 40–57. https://doi.org/10.33476/jpaksi.v1i1.966

Rahino, R., Noor, M., & Andayani, S. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 7(1), 10. https://doi.org/10.24127/jlpp.v7i1.2070

Rahmawati, R. D., & Ainun, S. N. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Al Miftah Untuk Meningktkan Pemahaman Ilmu Nahwu Dan Shorof Santri As Salma Bahrul Ulum Tambakberas. Jurnal Education and Development, 9(3), 200–203.

Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan (Konsep dan Aplikasi). STAIN Press Purwokerto.

Sabilah, S., Peranginangin, H., & Susiawati, I. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Peningkatan Penguasaan Ilmu Nahwu dan Sharaf Mahasiswa IAI AL-AZIS. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 517–529.

Saputri, N. (2022). Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. 13(1), 24–34.

Sodik, M. A., & Jannah, N. C. (2017). Penerapan Metode Hafalan dalam Meningkatkan Pemahaman Ilmu Nahwu Pada Santri. Jurnal Prespektive, 10(2).

Sugiono. (2007). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. Alfabeta.

Suparno, S., Warsah, I., & Amin, A. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Santri Pada Pondok Pesantren Di Kecamatan Mandiangin. Jurnal Literasiologi, 8(1), 53–62. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i1.354

Susanti, Y. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Sungai Pinang Kota Samarinda. eJournal Administrasi Negara, 3 (1), 3(1), 271–284.

Downloads

Published

2024-10-20

How to Cite

Prayogi, M. ., & Ashari, M. Y. . (2024). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kiai Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar dan Pemahaman Ilmu Nahwu Santri. At Tadbir: Islamic Education Management Journal, 2(2), 87-97. https://doi.org/10.54437/attadbir.v2i2.1761