PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU DI SMP NEGERI 1 MOJOWARNO JOMBANG

Authors

  • Afdahlia A. Mansur
  • Dita Dzata Mirrota STIT Al Urwatul Wutsqo Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i3.772

Abstract

The principal is a leader who is mandated by Allah SWT to carry out his duties as a principal in an educational institution and is responsible for all the quality of existing human resources. Because the principal is the first person who is responsible for achieving educational goals. Teacher professionalism is someone who has special abilities and expertise in the field of teacher training so that he is able to carry out his duties with the ability of a professional teacher. The purpose of this study was to describe (1) the role of the principal in increasing teacher professionalism at SMP Negeri 1 Mojowarno Jombang. (2) Professionalism of PAI teachers at SMP Negeri 1 Mojowarno Jombang. This research is field research (field research) which is qualitative in nature, the research form is descriptive qualitative with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Furthermore, data analysis was carried out using descriptive qualitative analysis. The results of the study found that the role of the head in increasing teacher professionalism was that the principal always provided motivation for any problems teachers faced at SMP Negeri 1 Mojowarno Jombang, while the professionalism of teachers at SMP Negeri 1 Mojowarno Jombang was that teachers were able to master the material/subject matter to be taught, able to managing teaching and learning programs, being able to use media or learning resources, being able to assess student achievement, and being able to recognize the functions and programs of guidance and counseling

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, I. (2014). Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Bee Media Pustaka

Alwi, H. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Cet, Ke-3. Jakarta: Balai Pustaka

Bafadal, I. (2003). Peningkatan Profesionalisme Guru dalam Kerangka Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

DEPAG RI. (2016). Al-Qur'an Adz-Dzikir. Jakarta: Insan Media Pustaka.

Departemen Agama RI. (2007). Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Tentang Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Agama RI.

Gaol, N. T. (2016). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan.

Fattah, N. (2000). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Haq, E. D. (2013). Peran Kepala Sekolah sebagai Motivator dan Supervisor terhadap Kinerja Guru. Yogyakarta.

Hasibuan, M. (2017). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Medan.

John, W. (2007). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua, (Tri Wibowo B.S. Terjemahan. Jakarta: Kencana.

Koentjaraningrat. (2004). Metode-Metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia.

Kunandar. (2009). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mardiah, C. Z. (2016). Kepala Madrasah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Profesional Guru. Administrasi Pendidikan.

Mantja, W. (2005). Manajemen Pendidikan dan Supervisi Pengajaran. Malang: Wineka Media.

Masyhud, S. (2014). Manajemen Profesi Kependidikan. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta.

Megawati, M. (2018). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Mewujudkan Profesionalisme Guru. Lampung.

Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Kepala Sekolah Profesional, dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: PT Remaja Rosadakarya.

. (2009). Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep Strategi dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mu'min, A. (2011). Peranan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jakarta.

Munir, A. (2008). Menjadi Kepala Sekolah Efektif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Murtafiah, T. (2008). Peranan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Salatiga.

Nurdin, S. (2002). Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Ciputut Pers.

Permendikbud. (2018). Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Mendikbud.

Pohan, R. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Lanarka Publisher.

Sagala, S. (2009). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, P. A. 2000. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Saroni, M. (2006). Manajemen Sekolah (Kiat Menjadi Pendidik Yang Kompeten). Jogjakarta: Ar-Ruzz.

Soehartono, I. (2008). Metodologi Penelitian Sosial Suatu Teknik Bidang Kesejahteraan Sosial dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: PT Remaja Rosadakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suparlan. (2005). Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat.

Wahyosumidjo. (2010). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik Dan Permasalahannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wahyosumidjo. 2002. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wahyudin. (2011). Peran Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu pendidikan di SMK Al-Hidayah Cinere. Jakarta.

Yamin, M. (2008). Profesionalisme Guru & Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.

Downloads

Published

2023-01-20

How to Cite

Mansur, A. A. ., & Mirrota, D. D. . (2023). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU DI SMP NEGERI 1 MOJOWARNO JOMBANG. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(3), 256-266. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i3.772

Issue

Section

Articles