Implementasi Model Pembelajaran Modeling Partisipan Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MA Balongrejo Sumobito Jombang
DOI:
https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i1.905Keywords:
learning models, participant modeling, moral beliefs.Abstract
This study aims to describe the Participant Modeling Learning Model in the Subject of Akhlak Aqidah at MA Balongrejo Sumobito. This study uses a qualitative research method with a case study type of research. Data Collection Techniques using Interviews, Observations, and documentation. This method was used by researchers to obtain data related to Participant Modeling Strategies in the Subject of Aqidah Akhlak at MA Balongrejo Sumobito Jombang. Data analysis techniqueData Reduction (Data reduction) Data Display (Data Presentation) Conclusion Drawing/Verification. Data Validity Test is carried out by: Participation Extension, Observation Persistence and Triangulation. The result of the research is that the Participant Modeling learning model planning consists of 4 steps, namely: 1). Preparing material, 2). Choosing a model, 3. Guided participation. The application of the Participant Modeling Learning Model in the Akidah Akhlak Subject at MA Balongrejo Sumobito has three stages, namely: 1). Model preparation, 2). Model demonstration, 3). Observation of students, 4). Teacher explanation. Evaluation of Participant Modeling Learning Models There are three things that must be evaluated by students, namely: 1). Learning process, 2). Learning outcomes, 3. Learning program.
Downloads
References
Afendi, A. H. (2016). Al-Islam Studi Al-Qur’an (Kajian Tafsir Tarbawi). Deepublish.
Asrori, M. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26.
Badrudin, B. (2021). Urgensi Akhlak Hubungan Laki-Laki Dan Perempuan Perspektif Syaikh Nawawi: Kajian Qur’ani Tentang Akhlak. Al-Fath, 15(2), 159–188.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 35. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362
Hasan, M. S., & Saputri, D. E. (2020). Pembelajaran PAI berbasis Moving Class di SMP Negeri 1 Gudo Jombang. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.54069/attaqwa.v16i2.47
Hasan, Moch. S., Ch., M., & Padil, Moh. (2021). Implications Of Service-Based Learning Towards The Building Of Santri’s Social Care In Pondok Pesantren Darussalam Kediri And Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang. Didaktika Religia, 9(1), 59–80. https://doi.org/10.30762/didaktika.v9i1.2879
Hasan, Moch. S., & Nikmawati, N. (2020). Model Pembelajaran Pai Dalam Membentuk Kepribadian Islami Siswa Di Smk Dr Wahidin Sawahan Nganjuk. TA’LIM?: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(1), 1–21. https://doi.org/10.52166/talim.v3i1.1751
Jailani, M. S., & Hamid, A. (2016). Pengembangan sumber belajar berbasis karakter peserta didik (ikhtiar optimalisasi proses pembelajaran pendidikan agama islam (PAI)). Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2).
Jogiyanto Hartono, M. (2018). Metoda Pengumpulan dan Teknik Analisis Data. Penerbit Andi.
Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi belajar mengajar di sekolah dasar. Cv. Ae Media Grafika.
Latifah, S. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v3i2.71
Mulyono, H., & Wekke, I. S. (2018). Strategi pembelajaran di abad digital. Gawe Buku. Gawe Buku.
Novita, A. (2022). Penerapan Teknik Shame Attacking Untuk Mengurangi Kecendrungan Perilaku Agresif Siswa Di Sma Negeri 3 Makassar.
Putra, A. A. (2017). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 41–54.
Putri, S. U. (2019). Pembelajaran sains untuk anak usia dini. UPI Sumedang Press.
Rahardjo, M. (2011). Metode pengumpulan data penelitian kualitatif.
Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). Pendidikan Akhlak Menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 39. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.153
Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.
Soendari, T. (2012). Pengujian keabsahan data penelitian kualitatif. Bandung: Jurusan PLB Fakulitas Ilmu PendidikanUniversitas Pendidikan Indonesia.
Suparmini, M. (2020). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Penjasorkes Pada Siswa. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(3).
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Bumi Aksara.
Uno, H. B., & Nina Lamatenggo, S. E. (2022). Teori kinerja dan pengukurannya. Bumi Aksara.
Zuhdi, A. (2018). Akhlak Yang Buruk Dalam Perspektif Islam Serta Upaya Penganggulangannya. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(1), 57–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tri Widiasari, Achmad Abdul Munif

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.