Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i3.1350Keywords:
independent curriculum, PAI subjectAbstract
This study aims to analyze the implementation of the Merdeka Curriculum in Islamic Religious Education (PAI) learning at SMP Negeri 2 Diwek and its problems. A qualitative approach was used with data collection techniques through in-depth interviews and observations. The results showed that the Merdeka Curriculum had been implemented for one year through student-centered learning, the development of the Pancasila Student Profile, and the provision of flexibility in choosing teaching materials. The obstacles found included the diversity of student characteristics, low motivation, limited facilities and infrastructure, difficulties in assessment, teacher workload, and limited learning time. Recommended solutions include mapping student characteristics, differentiated instruction, increased motivation, development of instructional media, assessment training, coordination to reduce teacher burden, optimization of time allocation, integration of PAI values, and student guidance services. Collaborative implementation of these solutions can improve the quality of the Merdeka Curriculum implementation in PAI learning to realize national education goals.
Downloads
References
Abdullah, E. (2019). Home Visit Oleh Guru Atau Wali Kelas Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 3(2), 142–149. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v3i2.41208
Abidin, A. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika?: Jurnal Kependidikan, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185
Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian autentik pada kurikulum merdeka belajar dalam pembelajaran pendidikan agama islam di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699.
Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: Pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.
Alhafiz, N. (2022). Analisis Profil Gaya Belajar Siswa untuk Pembelajaran Berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. J-Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1913–1922.
Anas, M. (2014). Alat peraga dan media pembelajaran. Muhammad Anas.
Azizah, M., & Winanda, R. B. (2021). Problematika Pembelajaran SKI Di MTs Salafiyah Syafiiyah Bandung Diwek Jombang. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v10i1.240
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Pustaka Pelajar.
Emzir. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. PT Raja Grafindo.
Hamka, S. (2021). Implementasi Metode Tadabbur Al-Qur’an Di Pesantren Ar-Rahman Bogor. al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 39–53.
Hapsari, T. R., Rambitan, V. M., & Tindangen, M. (2018). Analisis permasalahan guru terkait perangkat pembelajaran berbasis model examples non examples dan permasalahan siswa terkait hasil belajar biologi di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 204–209.
Hasan, M. S. (2020). NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM Dalam Pernikahan Adat Jawa. CV. Pustaka Learning Center.
Hasan, M. S. (2021). Implementasi Pembelajaran Qur-Any 2 Dalam Peningkatan Pemahaman Terjemah Al-Qur’an Perkata Di Mts Al-Urwatul Wutsqo Bulurejo Diwek Jombang. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 11(2), 112–122.
Hasan, M. S., & Mutakim, M. (2019). Manajemen Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam MTs At-Taufiq Bogem Diwek Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v3i2.104
Jihan, J., Jamal, M., Musa, M., Darmawati, D., & Muhammadong, M. (2023). Pola Penerapan Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Daya Kreativitas Peserta Didik. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2151
Junita, E. R., Karolina, A., & Idris, M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dalam Membentuk Sikap Sosial Peserta Didik Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 02 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 9(4).
Kusumah, W., & Alawiyah, T. (2021). Guru Penggerak: Mendorong Gerak Maju Pendidikan Nasional. Penerbit Andi.
Luther, P., & Sasongko, R. N. (2022). Supervisi Akademik Kepala Sekolah: Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Bahasa Indonesia. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.33369/mapen.v15i2.17278
Maimun, A. (2020). Penelitian Studi Kasus Bidang Pendidikan Islam. UIN Maliki Press.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Bumi Aksara.
Munawati, S. (2017). Pelaksanaan penilaian autentik di sekolah dasar negeri pujokusuman i yogyakarta. Basic Education, 6(2), 174–183.
Mustaqim, I., & Wijayanti, W. (2019). Problematika Penerapan Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Tematik Madrasah Ibtidaiyah di Kecamatan Jogoroto Jombang. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 1–23.
Salay, R. (2019). Perbedaan Motivasi Belajar Siswa yang Mendapatkan Teacher Centered Learning (TCL) Dengan Student Centered Learning (SCL).
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Syarifah, E. (2023). Progresivisme Implementasi Kurikulum Merdeka; Sebuah Kajian Futuristik. Education Transformation: Jurnal Ilmiah Insan Pendidikan, 1(1), Article 1. https://jurnal.bbgpjateng.id/index.php/edutrans/article/view/10
Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi peran guru pendidikan agama Islam sebagai konselor dalam mengatasi masalah belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79–96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ali Mustofa, Viona Oktavia, Ahmad Shofiyul Himami
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.