DEEPER UNDERSTANDING OF MODERN LEARNING: HOW TECHNOLOGY OPENS THE STUDENTS' INTERESTS
DOI:
https://doi.org/10.54437/ilmuna.v6i2.1782Abstract
Technology plays a crucial role to stimulate students' interest in this modern era. This article aims to explore the impact of the latest technology on the learning process and how these innovations can open students' interests. Through an analytical approach, the researcher has investigated various technological tools and platforms that facilitate interactive learning and personalization of curriculum. Besides, this article examined the challenges might arise with the integration of technology in modern learning contexts. The research is library research, with documentary data collection methods, and analysis using content analysis. The results of this study aimed to provide an in-depth understanding of how technology can be a catalyst to strengthen students' interests, open up new opportunities, and increase the effectiveness of the learning process in this digital era.
Downloads
References
Abdullah, D., Dewi, K. A. K., Sembiring, D., Nursyamsi, S. Y., & Hita, I. P. A. D. Analysis Of Online Learning Media On Pjok Learning Outcomes. Journal on Research and Review of Educational Innovation, (2023). 1(2), 64–69.
Agustina, Ria, Trisna Rukhmana, Nandia Pitri, and Silvia Meirisa. Sistem Pendidikan Digital. Edited by Paput Tri Cahyono. Yayasan Cendikia Mulia Mandiri. 2023.
Aka, K. A. Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, (2017). 1(2a).
Akbar Fauzan Edwin Wahyu Dirgantoro, Lazuardy, “Sosialisasi Manfaat Kebugaran Jasmani Pada Masa Pandemi Covid 19 Pada Masyarakat Pesisir Desa Tanete Kabupaten Tanah Bumbu” 3, no. 3 (2021): 211–18, https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/btj/article/view/2478/pdf.
Ayu, Nyoman, Putri Lestari, and Universitas Triatma Mulya, “Pendampingan Belajar Siswa Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Kemampuan Calistung” 5 (2024): 680–92.
Azmi, Chairul, PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA TEMA PERKEMBANGAN TEKNOLOGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR, (Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar: doi: https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i1.1246: 2024)
Dahar, R. W. Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Erlangga. 2011
Dermawan, Heri, “Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi,” Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi 10, no. 1 (2023): 311–28.
Dwi Septya, Jelita, Implementasi Pemanfaatan Teknologi Komunikasi Dalam Pembelajaran, Jurnal menegemen Pendidikan Islam, (2022), 3.
Erlianti, D., & Wibowo, A. Kepuasan Pelanggan Pada PT FIFGROUP Cabang Dumai. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pajak, (2023). 3(1), 30–34.
Fardani, A. T. Penggunaan Teknologi Virtual Reality Untuk Sekolah Menengah Pertama Pada Tahun 2010-2020. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, (2020). 8 (1).
Faruqi, D. Upaya meningkatkan kemampuan belajar mahasiswa melalui pengelolaan kelas. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, (2018). 2(1), 294-310.
Habibi, Roy Kembar, Maman Surahman, and Deviyanti Pangestu. 2023. “Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Generasi Digital Bagi Mahasiswa Universitas Lampung.” Sinau?: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora 9 (2): 275–96. https://doi.org /https: // doi.org/ 10.37842/ sinau.v9i2.153.
Hanifah, Salsabila Unik dkk, Transformasi Pendidikan Islam untuk Generasi Z: Peran Teknologi dalam Ruang Kelas, (Kaunia : Integration and Interconnection of Islam and Science Journal Vol. 19, No.2, October (2023), http://ejournal.uin-suka.ac.id/saintek/kaunia), 60.
Harianti, R., & Amin, S. Pola asuh orangtua dan lingkungan pembelajaran terhadap motivasi belajar siswa. Curricula: Journal of Teaching and Learning, (2016). 1(2), 20-29.
Hasan, Muhammad, Pengembangan Media Pembelajaran, Klaten: Tahta Media Group, 2021
Januszewski, A. Educational Technology: The Development of a Concept. Educational Technology, (2008). 48 (3), 24-30.
Jonatan, Jonatan, and Anwar Three Millenium Waruwu.. “Peran Teknologi Digital Dalam Pengembangan Pembelajaran Kristen Di Era Digital.” ANTHOR: Education and Learning Journal (2023) 2 (6): 805–11. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/anthor.v2i6.233.
Joni, Purwono. dkk. Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri1 Pacitan. Dalam Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Vol.2, No.2, (2014). 127
Mayasari, “Analisis Penerapan Teknologi Dalam Pendidikan Dan Dampaknya Terhadap Kesehatan Di Lingkungan Sekolah,” Journal on Education 06, no. 01 (2023): 93–100, https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2916/2468.
Meisuri, M., Zuliana, Z., Jahara, J., Mardikawati, B., & Wahyuni, E. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video dengan Menggunakan Aplikasi Canva. At-Tasyrih: Jurnal Pendidikan Dan Hukum Islam, (2023). 9(2), 398–412.
Munir. Teknologi Pendidikan: Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana. 2008
Mutia Ade Syafitri, Muh Husen Arifin, and Yona Wahyuningsih, “Peranan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan IPS Untuk Anak Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Tambusai 6 (2022): 4411–14, https:// jptam. org/index. php/jptam/ article/view/3551/3023.
Nirfayanti, N., & Nurbaeti, N. Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom Dalam Pembelajaran Analisis Real Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Proximal Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika ISSN 26158132 (Cetak) ISSN 26157667 (Online), (2019). 2(1), 50–59.
Nurfadillah Septy, Dkk. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri Pinang 1 (BINTANG: Jurnal Pendidikandan SainsVolume 3, Nomor 1, April (2021);153-16) )https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang.
Oktavida, Putri & Khusnul Khotimah, PENGEMBANGAN METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL,(https://journal.nabest.id /index.php/annajah e-ISSN: 2964-965X (Media Online) p-ISSN: 2964-9633 (Media Cetak) Vol. 02 No. 05 (September 2023) DOI: xxxxx), 72.
Putra, I. Ketut Gede Darma, and Ketut Gede Darma. "Pendidikan berbasis teknologi informasi." Bali: Rakorda Disdikpora Bali (2009): 224-232 https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Cm9pMCwAAAAJ&citation_for_view=Cm9pMCwAAAAJ:_kc_ ZDykSQC
Ratu, Dian, Ayu Uswatun, and Hascaryo Pramudibyanto, “Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19 Pendahuluan” 10, no. 1 (2020): 41–48.
Siringoringo, Rusmala, Masduki Asbari, and Cesilia Margaretta. “Strategi Pembelajaran Berdiferensi: Akselerasi Meningkatkan Potensi Peserta Didik.” Journal of Information Systems and Management (JISMA) (2023.) 2 (5): 13–16. https:// doi.org/ https://doi.org /10.4444/jisma. v2i5. 436.
Soegiarto, Ita dkk, Inovasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Artificial Intelegences (AI) pada Sekolah Kedinasan di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. (INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research Volume 3 Nomor 5 (Tahun 2023): https://j-innovative.org/index.php/Innovative: )
Sofan &Elisah, Tatik. Strategi Pembelajaran Sekolah. Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka. s2011
Soleh Hapudin, Muhammad, “Journal Of Informatics And Information Society MANAJEMEN PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING DALAM UPAYA MEMPERLUAS AKSESIBILITAS LAYANAN PENDIDIKAN” 123456 (2019): 1–7.
Sudiman, A., Taufik, T., Hadi, S., & Wulan, R. Pengembangan dan Pemanfaatan Media Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2009
Tohet, Moch & Fildah Zahrona Alfaini, PEMBELAJARAN HYBRID: INTEGRASI PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI DENGAN KONVENSIONAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR TAJWID, (AT-TAJDID: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam (p-ISSN: 2548-5784 |e-ISSN: 2549-2101) Vol. (07) (02), (Juli-Desember) (2023), (509)-(521) Doi: http://dx.doi.org/10.24127/att.v6521a2366
Triyono, Agus, “Pendidikan Karakter Pada Sistem Boarding School,” Jurnal Kependidikan 7, no. 2 (2019): 251–63, https://doi.org/DOI: https:// doi.org/ 10.24090/jk.v7i2.3085.
Ulimaz, A. Meningkatkan hasil belajar siswa kelas x pada konsep keanekaragaman hayati menggunakan model pembelajaran inkuiri. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, (2015). 7(1), 61–66.
Wahyu Utami, Septi, Jurnal Pendidikan et al., “PENERAPAN PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KEGIATAN KEDISIPLINAN SISWA Universitas PGRI Semarang” 04 (2019): 63–66.