KONSEP KURIKULUM TERINTEGRASI

Analisis Kurikulum Formal dengan Pesantren

Authors

  • Ahmad Budiyono Prodi Pendidikan Agama Islam (PAI), STIT al Urwatul Wutsqo Jombang

Keywords:

integration curriculum

Abstract

The global world really needs the development of IMTAQ is very important, because without being framed by faith and piety, the competence of science and technology will be less meaningful for the life of the nation, it is even feared that it will be wild and uncontrolled, which will manifest in the erosion of moral values.  Therefore the pesantren and formal school curricula need to be framed in the form of integration. Only the integration of the curriculum can connect the two education (Pesantren and formal education). The integrated curriculum (Integrated Curriculum) is an attempt to integrate learning materials from various kinds of lessons. Integration is created by focusing lessons on specific problems that require solutions with material or materials from various disciplines or subjects. Overall the pesantren curriculum is flexible, in the sense that each student has the opportunity to compile his or her own curriculum completely or partially according to their needs and abilities. Even in pesantren that already have a school education system

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, Masytukin, Kapital Selekta Pondok Pesantren, Status Pendidikan Pesantren dalam Sisdiknas, Jakarta: Depang RI. 2002

Abdurrahman, Pesantren Masa Depan, Bandung: Pustaka Hidayah. 1999

Arifin, Zainal, Pengembangan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan Islam, Jogjakarta: Diva Press, 2012.

Bahri, Saiful, Strategi Belajara Membaca Menghafal, Jakarta: RIeneka Cipta, 1996.

Barizi, Ahmad, Pendidikan Integratif; Akar Tradisi & Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam Malang; UIN-Maliki Press, 2011.

Dawam, Ainurrofiq, Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren, Jakarta: Listafarika Putra, 2005.

Djati Sidi, Indra, Menuju Masyarakat Belajar, Jakarta: Logos, 2001.

Habib Chirzin, M.Agama, Ilmu dan Pesantren, Jakarta: LP3ES. 1988.

Haedari, Amin, Masa Depan Pesantren, Jakarta: IRD Prees.

Hakim, Lukman Kapital Selekta Pondok Pesantren, Tradisi Pendidikan Pesantren, Jakarta: Depag RI. 2002.

Hamid, Hamdani, Pengembangan Kurikulum Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Hendyat Soetopo & Waty Soemanto, Pembinaan dan Pengembangan Kuriculum, Jakarta: Bumi Aksara, 1993.

Jarome, S Arcaro, Quality in Education: An Implementasion Handbook, ttp: St. Lucies, 1995.

Khaeruddin, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Konsep dan Implementasi di Madrasah, Semarang: MDC, 2007.

Malik Fadjar, A., “Sistensa antara Perguruan Tinggi dan Pesantren” dalam Quo Vadis Pendidikan Islam,ed. Mudjia Rahaharjo. Malang: UIN Prees, 2006.

Marty, Nurdin, Implementasi Dasar-Dasar Manajemen Sekolah dalam Era Otonomi Daerah, Yogyakarta: Diva Prees 2008.

Mulyasa, E. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosyadakarya, 2006.

Mulyasa, KBK Konsep, Karakteristik dan Implementasi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.

Mulyasa, Seminar Regional Desain Pembelajaran Berbasis Kompetensi, Malang: IKIP Malang, 2004.

Nana Syaodah dan Sukmadinata, Pengembangan Kurikulum, Teori dan Praktik, Bandung: Rosdakarya, 2001.

Nasution, S. Kurikulum dan Pengajaran, Jakarta: Bina Aksara, 1993.

Nova Ardy Wiyani dan Barnawi, Ilmu Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar Ruzz Media, 2012.

Proyek Pembinaan Perguruan Tinggi Agama/IAIN, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, 1983.

Putra Daulay, Haidar, Pendidikan Islam dalam SIstem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencana, 2006.

Qomar, Mujamil, Pesantren dari Tranformasi Metodologi Institusi, Jakarta: Erlangga. Tt.

Rachman Shaleh, Abdul, Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa, Jakarta: Rajwali Press, 2004.

Rusman, Manajemen Kurikulum, Jakarta: Rajawali Pres, 2009.

Sulistiyorini, Manajemen Pendidikan Islam Konsep, Strategi dan Aplikasi, Yogyakarta: Teras, 2009.

Syah, Muhibin, Psikologi Pendidikan, Bandung: Logos, 1995.

Wahid, Abdurrahman, Kurikulum Pesantren dan Pendidikan Lapangan Kerja, Dalam Bunga Rampai Pesantren Jakarta: Darma Bakti. Tt.

Wahid, Adurrahman. Bunga Rampai Pesantren, ttp: Dharma Bakti, tt.

Wahid, Marzuki, Pesantren dalam Pembangunan: Mencari Kinerja dan Pemberdayaan, Bandung: Pustaka Hidayah. 1999.

Yasim, Moh., Panduan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan. Jogjakarta: Diva Prees, 2012.

Zahro, Ahmad. Tradisi Intelektual NU, Yogyakarta: LKIS Pelangi Aksara Yogyakarta. 2004.

Downloads

Published

2021-04-02

How to Cite

Budiyono, A. (2021). KONSEP KURIKULUM TERINTEGRASI: Analisis Kurikulum Formal dengan Pesantren. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 3(1), 66-84. Retrieved from https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/ilmuna/article/view/253

Issue

Section

Articles