IMPLEMENTASI PROGRAM GERAKAN LITERASI MADRASAH (GELEM) DALAM PENINGKATKAN BUDAYA MEMBACA DAN MENULIS SISWA DI MTSN 3 JOMBANG

Authors

  • Dewi Mukhasonah UNIVERSITAS HASYIM ASY’ARI TEBUIRENG JOMBANG
  • Nur ‘Azah Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/ilmuna.v4i2.610

Keywords:

madrasah literacy, activity, program, students' reading, writing, culture

Abstract

This research focused on 3 aspects, they are: first, how Madrasah Literacy Activity(GELEM)program in improving students' reading and writing culture is; second, how implementation of the Madrasah Literacy Activity(GELEM)program in improving students' reading and writing culture is; third, what factors that support and inhibit the Madrasah Literacy Activity (GELEM) program in improving students' reading and writing culture are. This research is descriptive qualitative in the form of case study, in collecting the data, the researcher used techniques of interviews, observation, and documentation. The implementation of the Madrasah Literacy Movement (GELEM) program in improving the reading and writing culture of students at MTsN 3 Jombang includes: habituation activities in the madrasa literacy movement with a program of reading non-lesson books and reading 15 minutes before a break, activities in the madrasa literacy movement with a program of coaching activities literacy, writing books and printing books, learning activities in the madrasa literacy movement by integrating literacy culture in learning planning and cultivating literacy into teaching and learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Yunus dkk. Pembelajaran Literasi (strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membca dan menulis). Jakarta: Bumi Aksara. 2018.

Ahmadi, Rulam. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. 2016.

Amalia Rahayu, Risma, dkk. Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode PQ4R (Preview, Questionn, Read, Reflect, Recite, Review) Siswa sekolah Dasar Kelas Tinggi, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, (Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. 2018.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. 2013.

Asri Indah Nursanti, L. Panggilan Literasi Dampingi Anak Didik Berprestasi. Jakarta: Sekolah Don Bosco. 2019.

Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemah, Sigma Iksa Media Arkalina. 2009.

Henry Guntur, Tarigan. Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa. 2015.

Imron, Ali. Kebijkasanaan Pendidikan di Indonesia Proses, Produk dan Masa Depannya, Jakarta: Bumi Aksara. 2008.

M. Hasbullah, H. Kebijakan Pendidikan Dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif di Indonesia. Jakarta: Grafindo Persada. 2016.

Malawi, Ibadullah. Dewi Tryanasari. Pembelajaran Literasi Berbasis Sastra Lokal. Magetan: AE Media Grafika. 2015.

Mufid, Muhamad. Kebijakan Kepala Sekolah tentang Program Literasi Berbasis Pendidikan Agama Islam dan Implementasinya Dalam Upaya Meningkatkan Religiusitas Peserta didik di SMK Bhakti Nusantara, Salatiga, IAIN Salatiga. 2017.

Nihayah, Chusnatun. “Implementasi Program Gerakan Literasi dalam meningkatkan Skill Membaca dan Menulis studi multi kasus di MI plus Wali Songo Trenggalek dan SDN 3 Ngatru, Trenggalek”. 2020.

Rohman, Syafiur. Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar. Probolinggo: Fakultas Tarbiyah Institut Keislaman Zainal Hasan, Probolinggo. 2017.

Sukino. Menulis itu Mudah Panduan Praktis Menjadi Penulis Handal Yogyakarta: Pustaka Populer LKiS. 2010.

Syafaruddin. Efektifitas Kebijakan Pendidikan Konsep, Strategi dan Aplikasi Kebijakan Menuju Organisasi Sekolah Efektif. Jakarta: Rinekacipta. 2008.

Tim Pengembangan GERAMM. Provinsi Jawa Timur, Buku Pedoman Gerakan Ayo Membangun Madrasah (GERAMM). Sidoarjo : Tim Pengembangan GERAMM Jatim. 2019

Tim Penyusun Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Kemendikbud Jakarta. 2018.

Trim, Bambang. Melejitkan Daya Literasi Indonesia: Sebuah Kajian Pendahuluan, Jakarta: Institut Penulis Indonesia. 2016

Yunus Abidin, dkk. Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara. 2018.

Downloads

Published

2022-10-08

How to Cite

Mukhasonah, D. ., & ‘Azah , N. . (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM GERAKAN LITERASI MADRASAH (GELEM) DALAM PENINGKATKAN BUDAYA MEMBACA DAN MENULIS SISWA DI MTSN 3 JOMBANG. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(2), 131-154. https://doi.org/10.54437/ilmuna.v4i2.610

Issue

Section

Articles