Upaya Guru PAI dalam Pembentukan Akhlakul Karimah pada Siswa

Authors

  • Sunardi Sunardi STIT AL URWATUL WUTSQO
  • Chasan Khairul Kholik STIT Al Urwatul Wutsqo Jombang Indonesia
  • Mujahidin Mujahidin STIT Al Urwatul Wutsqo Jombang Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i2.1671

Keywords:

Teacher Efforts, Moral Formation.

Abstract

The formation of the akhlakul karimah in students is a very important aspect in Islamic religion education (PAI). PAI teacher has a central role in guiding students to a noble akhlak, in accordance with the teachings of Islam. This research aims to find out the efforts made by PAI teachers in the formation of karimah achlakul in students. In this research, the method used is a qualitative approach with case studies as research design. Data is collected in several ways, including in-person observations, interviews with PAI teachers, as well as analysis of PAI curriculum-related documents and PAI learning materials. The strategy includes direct teaching of Islamic values, giving examples in everyday life, as well as accustoming positive behavior through extracurricular activities. PAI teachers also use a holistic approach, which combines aspects of knowledge, attitudes, and practice in an effort to shape a charitable attitude in students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, H., & Sutrisno. (2020). Akhlak, Etika Dan Moral Pembelajar. At-Tahdzib: Jurnal Studi Islam Dan Muamalah, 8(2), 193–215.

Ainiyah, Q., & Rahayu, D. (2023). Dampak Implementasi Pembelajaran Fiqih Terhadap Kedisiplinan Sholat Siswa MTs Ar-Rahman Nglaban Diwek Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(3), 310–318. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i3.1348

Azizah, M., & Sunardi, S. (2019). Ngaji Lowo: Strategi Peningkatan Pemahaman Agama Pada Masyarakat Di Majelis Taâ€TMlim Babussalam Gondek Mojowarno Jombang Jawa Timur. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 44–64. https://doi.org/10.36835/hjsk.v9i1.3417

Hasan, M. A., Kholik, M., & Lailiyah, N. (2022). Peran Guru Muatan Lokal Keagamaan Dalam Peningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Siswa di SMP Negeri 1 Mojoagung. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i1.404

Hasan, M. S., & Aziz, A. (2023). Kontribusi Pendidikan Islam dalam Pengembangan Sosial Emosional Peserta Didik di MTs Salafiyah Syafiiyah Tebuireng Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(2), 143–159. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i2.1124

Hasanah, N., Ya’cub, M., & Riza, J. K. (2022). Peran Guru Pai Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Di Sdn Alang-Alang 1 Caruban Jogoroto Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(3), 296–308. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i3.830

InfoPublik—Pengguna Narkoba Kalangan Remaja di Jatim 238.680 Orang. (n.d.). Retrieved 12 June 2024, from https://infopublik.id/kategori/nusantara/219753/pengguna-narkoba-kalangan-remaja-di-jatim-238-680-orang

Maulidah, M. (2022). Akhlak Sebagai Esensi Pendidikan Islam. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(6), 1945–1958. https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1279

Mirrota, D. D., & Nada, K. Q. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid 19 di SMPN 2 Peterongan Jombang. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 11(1), 48–61. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v11i1.376

M.Pd.I, L. Q., S. Hum. (2020). Perbandingan Pendidikan Moral Perspektif Islam Dan Barat. Goresan Pena.

Munfarida, I., & Sunardi, S. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih di MTs Salafiyah Syafi’iyah Tebuireng Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(1), 73–88. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i1.422

Nurjaman, A. R. (2020). Pendidikan Agama Islam. Bumi Aksara.

Polda Jatim Berhasil Ungkap 31 Kasus Narkoba dan Amankan 43 Tersangka Sepanjang Mei 2024—DIVISI HUMAS POLRI. (2024, June 4). Retrieved 12 June 2024, from https://humas.polri.go.id/2024/06/04/polda-jatim-berhasil-ungkap-31-kasus-narkoba-dan-amankan-43-tersangka-sepanjang-mei-2024-2/

Purnamasari, N. I. (2019). Komparasi Konsep Sosiokulturalisme dalam Pendidikan: Perspektif Barat dan Islam. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(2), 238–261. https://doi.org/10.54180/elbanat.2019.9.2.238-261

Putri, A. P. (2023). Disorganisasi Keluarga Mempengaruhi Perkembangan Kepribadian Anak. Prosiding Seminar Sastra Budaya Dan Bahasa (SEBAYA), 3, 58–67.

Putri, I. R., & Muzzaki, H. (2023). Implementasi Strategi Guru Akidah Akhlak Untuk Membentuk Karakter Siswa Berbasis Nilai-Nilai Islam Rahmatan Lil Alamiin (Isra): Di MTs Darussalam Kademangan Kabupaten Blitar. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(3), 285–299. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i3.1199

Putri, N. H. O. S., Nur ’Azah, Jannah, M., & Nahdliyah, H. Z. (2023). Membimbing Siswa Bermasalah Melalui Refleksi (Analisis Peran Bu Prani Sebagai Guru Bk Dalam Film “Budi Pekerti” Karya Wregas). Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(3), 330–337. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i3.1429

Wahyuni, A. D., Sudiyana, B., & Waldi, A. (2023). Pendidikan Karakter: Strategi Menghadapi Globalisasi. Penerbit Tahta Media. Retrieved from https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/525

Ya’cub, M. (2018). Model pendidikan tasawuf pada Tariqah Shadhiliyah. Pustaka Media.

Ya’cub, M. (2021). Pendidikan Masa Kini Untuk Generasi Penerus Perjuangan Nabi Muhammad SAW. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(1), 115–127. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v10i1.293

Zuliani, S., & Suharti, T. (2023). Pengaruh Kompensasi Terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri 1 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(3), 300–309. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i3.1339

Downloads

Published

2024-07-24

How to Cite

Sunardi, S., Kholik, C. K. ., & Mujahidin, M. (2024). Upaya Guru PAI dalam Pembentukan Akhlakul Karimah pada Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(2), 176-185. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i2.1671

Issue

Section

Articles